Wij zien veel ontwikkelingen waarbij één centraal thema het meest naar boven komt drijven. Verandering.

Mensen, cultuur, bedrijven, studenten; alles en iedereen is onderhevig aan veranderingen. Sommigen kunnen er beter mee omgaan dan anderen. Wij willen dit verschil gelijk trekken.

Waar te beginnen? Vier grote thema’s binnen verandering liggen ons aan het hart. Hier ligt de focus van Game and Work met name op:

– Wij Nederlanders zijn een van de gelukkigste volken in de wereld, maar op een of andere manier brandt ons iets als mens op. Burn-outs en Depressies nemen elkaar jaar toe.
Uitval in het onderwijs is een groot probleem en speelt in de breedte; van studenten tot en met leraren. Wij focussen ons op het begin en het einde van een onderwijstraject.
Sociale ongelijkheid wordt groter in de arbeidsmarkt
– De kracht van gaming naast fun wordt enorm onderschat

De Pijn onderdeel 1: Stress en Verzuim

Ziekteverzuim in 2018
  • Depressieve stoornis
  • Chronische rugpijn
  • Aandoeningen aan de luchtwegen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Drugsmisbruik
  • Overige aandoeningen

Oorzaak Verzuim in het bedrijfsleven

Uitval blijft maar groeien, oud of jong. Iedereen heeft er last van. De duur en de impact wordt wel steeds hoger. Voor de organisatie, maar ook voor werknemer als persoon. Depressieve stoornis staat bovenaan in de ranglijst van aandoeningen met de hoogste verzuimkosten. Op jaarbasis worden de kosten van verzuim door depressieve stoornis geschat
op ongeveer € 1,8 miljard.
”Zicht op depressie: de aandoening, preventie en zorg
Themarapportage van de Staat van Volksgezondheid en Zorg 2018”

De Pijn onderdeel 2: Uitval in het onderwijs bij studenten & leraren

Oorzaken hoge uitval mbo

De hoge uitval van jongeren die naar het mbo gaan heeft verschillende oorzaken:

  • jongeren melden zich helemaal niet aan voor een vervolgopleiding;
  • jongeren zijn te laat met hun aanmelding, waardoor de opleiding al vol zit;
  • de opleiding is anders dan verwacht, waardoor jongeren snel afhaken.
Uitval Leraren VO 2017
Na 1 jaar 20%
Na 2 jaar 23%
Na 3 jaar 25%
De reden voor uitval tijdens de opleiding MBO
Een verkeerde opleidingskeuze 21%
Ziekte 18%
Thuissituatie 14%
Problemen met docenten of praktijkopleiders 9%
 Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt - ROA; Allen & Meng, 2010

Actuele Pijn; De Corona / COVID-19 Crisis in het Onderwijs

Actuele ontwikkelingen, zoals onderwijs op afstand, zijn vergroot.

  • Stages zijn uitgesteld of in zijn geheel uitgevallen

De Pijn onderdeel 3: Sociale ongelijkheid op de arbeidsmarkt en in het onderwijs

Oorzaken Sociale Ongelijkheid

Een selectie van een aantal onderzoeken:

Centraal Planbureau dat heeft aangetoond dat de extra gelden – die scholen in Nederland krijgen voor leerlingen met laagopgeleide ouders – niet hebben geleid tot lagere sociale ongelijkheid wat betreft prestaties CPB, 2017

De witte, hoogopgeleide mannen in techbedrijven nemen zichzelf als uitgangspunt” Onderzoek Universiteit van New York 

De pijn onderdeel 4: De niet erkende kracht van Gaming

  • Man
  • Vrouw
Er heerst een groot vooroordeel dat gamers vooral wordt gespeeld door mannen. Niets is minder waar, de markt kruipt langzaam naar 50/50.

Aantal gamers in Nederland

Aantal gamers groeit alleen maar. De groep wordt diverser en steeds meer generaties doen mee.

Aantal gamers in Wereldwijd in miljoenen:

Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd is de markt aan het groeien tot en met 2.7 miljard in 2020. In Azië en Pacific regio er zijn alleen al 1.5 miljard gamers.

Oorzaak Gaming in een slecht dag licht.

Een aantal onderzoeken gedaan naar het gebruik van gaming, daar vallen een aantal zaken op. Eerst de negatieve kant:

De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) heeft gameverslaving in 2018 erkend als officiële verslaving.

Kinderen en jongeren met ADHD, autisme of een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben meer kans om problemen te krijgen met gamen. Gamen kan extra aantrekkelijk zijn voor deze kinderen. Bijvoorbeeld omdat ze er zich rustiger door voelen. Of omdat ze ervaren dat contact maken met anderen makkelijker is tijdens het gamen dan in het dagelijks leven. Sommige kinderen kunnen hierdoor overmatig gaan gamen en vinden het moeilijk om te stoppen gameninfo.nl

De oplossingen:

null

Voor het bedrijfsleven

Klik hier voor de oplossingen

null

Voor het onderwijs

Klik hier voor onze oplossingen